Narzędzia BI w MS Excel - podstawy
Poziom:
Podstawowy
Forma zajęć:
Zajęcia praktyczne z trenerem
Czas:
12/16 h
Dla kogo szkolenie:
- Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich którzy przetwarzają bardzo duże ilości danych (nawet ponad możliwości Excela, czyli ponad 1048576 rekordów)
- Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich którzy wyciągają dane z różnych systemów, niekoniecznie spójnych z MS Excel, w celu ich analizy
- Dla wszystkich osób które łączą dane z różnych źródeł, za pomocą funkcji typu WYSZUKAJ.PIONOWO i/lub procedur VBA (Makr) a chcą dowiedzieć się jak to robić inaczej i szybciej
- Dla wszystkich którzy tworzą najróżniejsze wizualne prezentacje danych
- Dla wszystkich osób które chcą się dowiedzieć jak w MS Excel zautomatyzować procesy analizy i prezentacji danych
Opis szkolenia:
Podczas szkolenia dowiesz zaprezentowane zostaną sposoby obrabiania dużych zbiorów danych, często z systemów niespójnych z MS Excel, przechowywujących dane w innych formatach czy też w sposób rozporoszony. Kursanci dowiedzą się jak dane z wielu źródeł łączyć w jeden model danych, przeprowadzać jego analizę i prezentować dane w panelach menadżerskich (Dashboard). Główne narzędzia poznane na zajęciach:
- Power Query – narzędzie służące do łączenia Excel-a z najróżniejszymi źródłami danych, przekształcania danych w prawidłowe formaty i ładowanie ich do modelu danych i/lub tabel w Excel i/lub bezpośrednio do tabel przestawnych.
- Power Pivot – narzędzie służące do tworzenia modeli danych. Za pomocą Power Pivot można połączyć dane pochodzące z różnych źródeł (systemów, plików, tabel) za pomocą relacji w jeden zbiór (model) danych, po czym te dane można analizować w jednej wspólnej tabeli przestawnej.
- Panel menadżerski (dashboard) – arkusz prezentacji wyników, łączący w wspólne działanie narzędzia analizy, wizualizacji danych i możliwości w prosty sposób ich przełączania. W tym celu w panelach wykorzystuje się najczęściej połączone tabele przestawne, wykresy, wykresy przebiegu w czasie, formatowania warunkowe, fragmentatory i osie czasu.
- Uczestnik podczas szkolenia dowie się również jak zautomatyzować pracę za pomocą powyższych narzędzi, tzn. w momencie zmiany źródła nie trzeba wszystkiego tworzyć od nowa, wystarczy tylko ODŚWIEŻYĆ analizy.
Co musisz umieć:
- Swobodnie poruszać się po obszarze MS Excel
- Umieć tworzyć podstawowe tabele przestawne
- Umieć tworzyć podstawowe wykresy
- Dobrze abyś umiał używać funkcji JEŻELI, WYSZUKAJ.PIONOWO
- Dobrze abyś miał świadomość źródeł danych
Zagadnienia:
- Wprowadzenie do modelowania danych:
- Co to jest Business Intelligence, Power Query i Power Pivot
- Metody prawidłowego tworzenia zbiorów danych do analiz
- Analiza wielowymiarowa i pojęcia analizy danych
- Pobieranie danych zewnętrznych Power Query:
- Źródła danych (importowanie)
- Z plików MS Excel
- Z plików tekstowych (txt, csv)
- Z baz danych (np. MS Access)
- Pobieranie danych z Internetu
- Łączenie danych z wielu źródeł (arkuszy / plików)
- Pobieranie i łączenie danych o jednakowej strukturze z folderów
- Pobieranie i łączenie danych z wielu arkuszy w skoroszycie
- Edycja źródeł danych
- Zarządzanie importowanymi kolumnami (edycja, usuwanie)
- Dodawanie nowych kolumn
- Porządkowanie i przekształcanie danych
- Scalanie zapytań
- Wprowadzenie do języka M
- Odświeżanie raportu i rozwiązywanie błędów importowania danych
- Źródła danych (importowanie)
- Power Pivot (Budowanie modelu danych)
- Zasady tworzenia modelu (schemat gwiazdy i płatka śniegu)
- Relacje między tabelami (łączenie tabel)
- Definicja relacji
- Tworzenie i zarządzanie relacjami
- Wprowadzenie do języka DAX
- Podstawy DAX
- Kolumny obliczeniowe
- Miary
- Składania oraz podstawowe funkcje języka DAX
- Wykorzystanie DAX
- Tworzenie kolumn obliczeniowych
- Tworzenie miar obliczeniowych
- Tworzenie KPI
- Wizualizacja danych za pomocą tabel przestawnych
- Źródła danych do tabeli przestawnych
- Sposoby budowania i modyfikacji tabel przestawnych
- Sposoby wyświetlania i obliczania danych w tabelach przestawnych
- Filtry i fragmentatory
- Triki związane z tabelami przestawnymi
- Tworzenie paneli menadżerskich, dashboard-ów
- Elementy panelu
- Wstawianie kilku tabel przestawnych w jeden panel
- Łączenie tabel przestawnych za pomocą fragmentatorów
- Wizualizacja danych na wykresach
- Sztuczki i triki
W ramach zajęć otrzymujesz
- Materiały szkoleniowe (skrypt w wersji PDF)
- Pliki z ćwiczeniami omawianymi podczas zajęć
- Certyfikat uczestnictwa w module (PDF)
- Nieograniczone czasowo konsultacje trenerskie (e-mail)
Trenerzy prowadzący zajęcia
- Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu zajęć z zakresu MS Office
- Posiadacze licznych certyfikatów zawodowych i potwierdzających kompetencje
- Praktycy i twórcy wielu autorskich rozwiązań wspomagających pracę biurową
Szkolenie w wersji on-line, co musisz wiedzieć
- Szkolenie jest realizowane za pomocą profesjonalnego oprogramowania do wideokonferencji, umożliwiającego:
- Komunikację głosową
- Przesyłanie obrazu z kamery
- Udostępniania obrazu (ekranu) przez każdego z uczestników spotkania
- Możliwość przekazania dostępu do ekranu trenerowi
- Do uczestnictwa w szkoleniu potrzebujesz:
- Komputera z stałym dostępem do internetu
- Mikrofon i głośnik (wbudowane w większości laptopów)
- Kamery, jeżeli chcesz udostępniać swój obraz (wbudowana w większości laptopów)
- Oprogramowania MS Office 2016 lub nowszego
- Oprogramowania do wideokonferencji (w przypadku potrzeby instalacji, służymy pomocą)